Koninklijk bezoek verdient een kleurrijk tintje vindt artistiek directeur Hassan Elammouri van de Stichting ArteGanza
Stichting ArteGanza heeft het initiatief genomen om tijdens Koningsdag 2019 een koninklijk tintje te geven aan het bezoek van de Koninklijke familie op de Zuidsingel. Op de singel zorgen mensen van 132 verschillende nationaliteiten voor een onvergetelijke “eyecatcher”.
Hassan Elammouri heeft zijn collega Aziz Bekkaoui ingeschakeld om samen een “levende collage” te maken van de 132 nationaliteiten die er aanwezig zullen zijn tijdens het hoge bezoek. Dit alles in het kader van het thema “Wij, Allemaal, verbonden in vrijheid”.
Op welke manier wordt nog even geheim gehouden. De heer Elammouri belooft echter dat het iets spectaculairs wordt. Hij spreekt over een kleurrijke “Amersfoortse Nachtwacht”.
Aziz Bekkaoui
Het bijeenbrengen van verschillende kunstvormen bleek Aziz Bekkaoui innovatief. Hij doorbrak grenzen en ontwikkelde zich tot een multidisciplinair kunstenaar. De laatste jaren creëert hij performances en installaties in musea en theaters. Ter gelegenheid van de viering van het Verdrag van Rome in 2007 presenteerde Aziz Bekkaoui een live performance installatie en modeshow in de Ridderzaal voor het gehele kabinet, staatslieden en koningin Beatrix. Er waren solo-exposities van Aziz Bekkaoui en collaboraties met diverse kunstenaars en musea – o.a. met Marina Abramovic in het Guggenheim Museum in New York – en verder ondermeer in het van Gogh Museum, Amsterdam – Centraal Museum, Utrecht – Haags Gemeentemuseum, Den Haag – Amsterdams Historisch Museum, Amsterdam – Stedelijk Museum, Amsterdam – Cobra Museum, Amstelveen en Musée de la Mode et du Textile, Parijs.
In 2007 erkende de stad Amsterdam Aziz Bekkaoui de Kunstprijs toe. Deze belangrijke kunstprijs erkent men toe aan kunstenaars die een bijzondere en stimulerende bijdrage leveren aan de kunst. In 2014 was Aziz Bekkaoui finalist van de Dutch Design Awards. Hij werd werd genomineerd door een commissie van onafhankelijke experts voor zijn collectie ‘Images Rule’.